Skapande Skola – upplägget

imageHösten 2015 ingick Tomte Urbanen i Skapande Skola i Kristianstad, under namnet Tuva till Tak.

33 klasser i åk 3 och 4 deltog, under vårterminen kommer ytterligare 15 klasser.

Projektet gick under rubriken kulturhistoria, men innefattar även diktkonst, street art, transmedia och har en underliggande tematisk betoning på migration och urbanisering .

Sju stycken interaktiva papperskorgar, ombyggda till tomtebostäder, var utplacerade i en central promenadrunda. 

På Regionmuséet:

Fil 2015-12-02 22 19 21    20140803-142531-51931898.jpg

På Rådhuset / Medborgarkontoret:

medborgarhuset1510

På Kulturhuset Barbacka:

image      +Fil 2015-12-02 23 00 31

I Heliga Trefaldighetskyrkan:

Fil 2015-12-02 23 11 13

Rundan, med berättelser och kringsnack, tar ca 60 minuter. Den kan varieras och göras kortare.
Förutom papperskorgarna letar barnen efter andra tomtar som gömmer sig i stadsmiljön i väntan på att hitta ett eget bo: i murskrevor, trädtoppar, på trafikljusstolpar, i statyer, etc. Har man tur hittar man en sån att adoptera – om man ordnar ett bo åt den.
Har man tur händer det även andra saker på vägen. T ex sitter någon i kyrkan och övar på orgel eller flygel, inför en koncert. Då känns det pampigt att träda in. Eller så passerar sopmaskinen på Rådhustorget just som man berättar om tomten som blir uppsugen av en sådan. Eller så kommer några flyktingar från stationen, kånkande på knyten och väskor, just som vi pratat om vad barnen skulle packa i sina väskor om de var tvungna att flytta kvickt.

Under promenaden får barnen tre olika ord som de ska spåna rim på. Man kan nämligen inte prata med tomtar om man inte rimmar. Det hjälper om man får en dusch av min rimspray, då blir man akut smittad av rimbacillen.
Fil 2015-11-30 21 18 12

Efter promenaden går vi till Regionmuséets verkstad. Medan barnen äter sin medhavda matsäck demonstrerar jag insidan på en papperskorg under uppbyggnad. Det är mycket sladdar, sensorer och datorkomponenter! Är det spännande att se insidan? Ja! Blir man besviken över att se illusionen brytas? Ja, kanske…

Fil 2015-12-04 02 37 01   Fil 2015-12-04 02 36 42

Sen vidtar rimverkstan. Med de tre ord de fått under promenaden samlar vi rim. En strof på sex rader komponeras, som en berättelse med början och slut. Och rätt rytm, det är viktigt! Vi övar på rytmen i versmåttet, som är samma som Elsa Beskow använde i Tomtebobarnen. Som avslutning läste jag och barnen in verserna på band. Det kommer i en pod efterhand. Läs de färdiga stroferna här.

Läs mer i detalj om mina tankar kring pedagogiken i rimverkstan här.

Workshopen varar ca en timme, och hela besöket alltså 2 timmar. Den första gruppen kom 8.30- 10.30, den andra kl 11-13.

Klasserna inspireras på olika sätt att fortsätta i skolan, efter workshopen. Några ville dramatisera, andra göra serieteckningar. Några klasser ville bygga egna tomtebon. Några har gjort teckningar som de gett mig, se dem från 3a här och 3c här, på Hammar skola.

 

 

 

 

Kommentera